Bela krajina je ozemlje med Kočevskim Rogom, Gorjanci in reko Kolpo, kjer se sreča ostri apnenec krasa z obronki rodovitne ravnice panonske nižine in skriva zgodbe preteklosti, ki jih enostavno morate spoznati.
Srednja kamena doba
Zgodovina destinacije sega vse v 1. polovico 5. tisočletja pred našim štetjem, ko Belo krajino naseljujejo prvi poljedelci in živinorejci. Prostor za poselitev so si poiskali v rodovitnih in varnih okljukih večjih belokranjskih rek, kjer so si uredili najbolj enostavna bivališča. Veliki zjot pri Sečem selu, Dolenjski zdenc pri Dolenjcih, Grdanji skedenj nad Dobličko goro in še vrsta drugih votlin so nudili varnost pred surovim vremenom in naravo globokih gozdov, močvirnatih bregov rek, polno divjih ter nevarnih živali. Ti ljudje so bili predvsem nabiralci gozdnih in rečnih plodov, v manjši meri so tudi lovili divjad in ribe.
Mlajša kamena doba
Okolje so pričeli opaznejše spreminjati s požiganjem in krčenjem gozdov in tako ustvarjati vse večje pašnike za udomačeno drobnico in govedo ter pogoje za najzgodnejše enostavno poljedelstvo. Poleg teh površin so nemalokrat uredili skromna bivališča. Poljedelske in obrtniške dejavnosti ter vse večje število prebivalcev so počasi silile v poselitev dežele, posebno na območja okoli rek Lahinje, Kolpe in Krupe. Med zgodnejšimi vasmi današnje Bele krajine, ki spadajo v čas bakrene dobe, so bile naselbine v Pustem Gradcu, Kamenicah pri Gradcu, Gribljah in na ostalih kmetijsko primernih in zavarovanih krajih blizu vode.
Bronasta doba
Pred okvirno 3000 leti so se pričela naseljevanja v kraje, ki so bili dobro naravno zaščiteni, nudili varnost in omogočali nadzor prostora, hkrati pa so zagotavljali bližino vode, pašnikov in njiv kjer so pridelovali hrano. Tedaj je nastala vrsta najzgodnejših naselbin v bližnji okolici današnjega Kučarja, Črnomlja, Vinice, Metlike, Semiča in Dragatuša, ki so skupaj s še manjšimi zaselki tvorili mrežo najzgodnejših vasi. Zgradili so jih na dobro zavarovanih krajih zaradi nevarnosti drugih skupnosti, različnih skupin bojevnikov in plenilcev, ki so ugrabljali ljudi, ropali drobnico in govedo. Vasi so bile rodovno ali družinsko povezane, med seboj tekmovale in sodelovale, ter se znale zaščititi pred morebitnimi sovražniki. Središče vzhodnega in osrednjega dela Bele krajine ter najpomembnejše gradišče v deželi je bil Kučar nad Podzemljem. Vodilni sloj ljudi iz Kučarja in drugih gradišč Bele krajine je v starejši železni dobi vzdrževal trgovske stike na blizu in daleč.
Železna doba in antika
Znotraj ogromnega rimskega cesarstva je bila Bela krajina drobna pokrajina nekje na ali ob meji provinc Pannonia in Dalmatia. Predstavljala je podeželje, kjer so veliko večino prebivalstva predstavljale starejše skupnosti, ki so postopoma sprejemale rimsko kulturo. Pričela se je romanizacija, ki je prebivalstvo Bele krajine še močneje približala kulturi cesarstva. Pomembnejše starejše naselbine, kot na primer Črnomelj, Šlemine in Kučar so Rimljani preoblikovali in organizirali na novo; manjše naselbine, vasi, pa so pričele živeti kot del ogromnega rimskega podeželja. Bela krajina je na jugu in vzhodu omejena z reko Kolpo, v antiki pomembno reko po kateri je potekal promet in transport različnega blaga iz celega rimskega cesarstva. S trgovino in prometom po reki Kolpi je v Belo krajino nekje v začetku 4. stoletja prišlo krščanstvo.
Pozna antika
Čas od začetka 4. stoletja naprej je v Beli krajini predstavljal obdobje izjemnih sprememb. Kot pomembno središče v širšem predstražju obramb Italije (claustra Alpium Iuliarum) se je razvil poznoantični Črnomelj. Naselbina je dobila visoko in močno obzidje s stolpi, znotraj naselbine so bile odkrite bivalne stavbe in zgodnjekrščanska cerkev z mozaikom. Druga poznoantična naselbina je bil Kučar nad Podzemljem, kjer je bil postavljen zgodnjekrščanski center z dvema cerkvama in veliko bivalno stavbo, zavarovano za obzidjem in stolpi, ki je predstavljalo naravno središče tega dela Bele krajine. Zaradi neznanih razlogov je bil Kučar v začetku 6. stoletja zapuščen, poznoantični Črnomelj pa so ob koncu 6. stoletja uničili Avari.
Srednji vek
V srednjem veku so Slovani poselili kraje z očitnimi ostanki antičnih središč, ki so jih navadno poimenovali Gradac, Cerkvišče ali Gradišče. Belo krajino so tedaj imenovali Metlica, kar izhaja iz »metlicsah«, slovanske besede, ki označuje »obmejno ozemlje«. Bila je del srednjeveške Slavonije, ki je v 11. stoletju pripadla pod oblast Ogrov, prednikov današnjih Madžarov. Pod ogrsko oblastjo je bila Bela krajina ponovno cerkveno organizirana, in spadala pod škofijo v Zagrebu.
Tako so bile v 12. stoletju v Črnomlju, v Semiču, na Vinici, na Rosalnicah in v Podzemlju blizu Krasinca postavljene najstarejše srednjeveške cerkve Bele krajine. Srednjeveški boji in ropanja so zajeli deželo v sredini 12. stoletja, ko so iz gradov na Dolenjskem v Belo krajino vpadali vitezi in hlapci grofa Alberta Višnjegorskega, ki je nato med leti 1196 in 1204 zavzel celotno Belo krajino. Bela krajina se je tedaj pričela razvijati v okvirju Svetega rimskega cesarstva nemške narodnosti v okviru katerega je ostala več kot šest stoletij, vse do leta 1806.
V političnih in kulturnih okvirih Svetega cesarstva se je pričela razvijati značilna fevdalna pokrajina. Prvo dejanje tega procesa predstavlja ustanovitev župnije Črnomelj oktobra 1228. Črnomelj se je pričel naglo razvijati kot trg in je privabil prebivalstvo iz drugih urbanih naselbin na Dolenjskem, kakor v bližnjem čezkolpskem prostoru. V začetku 13. stoletja je bil postavljen najstarejši grad dežele v Črnomlju, okoli leta 1300 pa sta sledila gradova v Metliki in Gradcu. Bela krajina je dobila gradove, plemiče in trge, razvila se je civilizacija in kultura srednjeevropskih značilnosti. Podeželje 13. in 14. stoletja so zaznamovale rodovne vasi slovanskega prebivalstva. Z nastankom naselbine Novi trg v Metliki, današnjega mesta Metlika, okoli leta 1300 se je razvilo novo središče dežele.
Začetek 15. stoletja je zaznamoval prvi vpad otomanskih jezdecev (turški vpadi), ki so oktobra 1408 prodrli do mesta Metlike in oropali neposredno okolico. Do zadnje četrtine 15. stoletja je dežela bolj ali manj uživala mir, v šestih desetletjih med letoma 1469 in 1529 pa je videla najhujše oblike otomanskega ropanja, požiganja, ugrabljanja in uničevanja. Bela krajina je tedaj izgubila veliko število prebivalcev in nekatere vasi so povsem opustele; močno prizadeto je bilo mesto Metlika s predmestjem, in podobno velja tudi za Črnomelj.
Meja z otomanskim imperijem se je do začetka 16. stoletja ustalila le dvajset kilometrov od Kolpe, Bela krajina je postala branik cesarstva. Ta čas zaznamuje prisotnost različnih konjeniških in strelskih oddelkov deželne ter knežje vojske. Vzdrževanje te vojske je ponujalo dober zaslužek v meščanstvu Metlike, Črnomlja in vrsti plemiških družin Bele krajine.
Novi vek
Zgodnje obdobje otomanskih vpadov so zaznamovali vpadi velikih enot, tudi po nekaj tisoč in več jezdecev, po letu 1530 pa so Belo krajino bolj ali manj plenili manjši oddelki otomanskih haramij, hajdukov, martolozov in ostalega lahko oboroženega vojaštva. Zadnja večja vpada zabeležena v letih 1575 in 1579 sta prizadela mesto Metlika in bližnjo okolico, ostale Bele krajine pa ne. Izgradnja trdnjave Karlovec leta 1579 je uspešno preprečila nadaljnje vpade in zavarovala Belo krajino, Kočevsko in Dolenjsko, nato pa so bili do konca 16. stoletja postavljeni še obrambni stolpi ob reki Kolpi. Nov obrambni sistem je zavaroval deželo in skozi 17. stoletje otomanskih jezdecev v Beli krajini ne najdemo več. Dežela je počasi stopila na pot obnove.
Za zaščito pred otomanskimi jezdeci in plenilci se je od zadnje četrtine 15. stoletja obnavljalo stara mestna obzidja Metlike in Črnomlja, poleg tega so bili postavljeni tabori na Vinici, v Semiču in po nekaterih drugih vaseh, ki so zaščitili podeželsko prebivalstvo. V sredini 16. stoletja so se na območje naselili Uskoki. Njihove prve skupnosti so prišle v Belo krajino in na Žumberk po letu 1530. Poleg praviloma pravoslavnih Uskokov so v pustote Bele krajine pribežali tudi katoliški Hrvati, s čimer se je močno spremenilo prebivalstvo dežele, njen jezik in kultura.
Prav zaradi teh migracij je kranjski polihistor Janez V. Valvasor v 17. stoletju Belo krajino opisoval kot deželo kjer živijo Kranjci, Hrvatje in Uskoki, in omenjal pogum Uskokov ter velike hrvaške vasi. Veliki verski pretresi 16. in 17. stoletja – pojav protestantske reformacije in sledeče verske nesloge ter vojne – so se dotaknili tudi prostora današnje Bele krajine.
Protestantski pridigarji so s podporo belokranjskega plemstva z veliko vnemo širili svojo krščansko resnico in obljubljali, da bo s širitvijo protestantskih knjig globoko v otomanski imperij končno zavladal mir, sultan bo sprevidel resničnost reformirane vere in se celo spreobrnil. Do zadnjih desetletij 16. stoletja sta tako Metlika in Črnomelj postala povsem protestantska. Zaton reformacije je sledil po letu 1598, ko se je pregnalo protestantske pridigarje, s čimer je bilo onemogočeno njihovo bogoslužje. Protestantizem je bil premagan, zadnji belokranjski protestanti pa so obstali do let 1615 in 1617.
Začetek 19. stoletja je zaznamoval prihod francoske cesarske vojske, ki je za časa Napoleona zavzela območje dežele Kranjske, južne Hrvaške in Dalmacije ter oblikovala t.i. Ilirske province s središčem v Ljubljani. Francoska oblast je spremenila deželno upravo, a ni odpravila močno osovraženega fevdalizma. Obstala je le do leta 1813, ko se je francoska vojska umaknila in z njo so prenehale obstajati tudi francoske Ilirske province. Obnovljena je bila uprava avstrijskega cesarstva. Stari red je obstal do septembra 1848, ko je bil fevdalizem končno odpravljen. Tako so prenehala obstajati stara fevdalna gospostva, ki so pol tisočletja zaznamovala življenje in gospodarstvo celega cesarstva, tudi Bele krajine. Gradovi in plemiči so izgubili svoje podložnike.
Novo upravno središče dežele je postal Črnomelj, kamor je bilo v istem času preseljeno okrajno glavarstvo za celotno Belo krajino. Pričela se je doba modernizacije, v Gradcu postavljen je bil prvi industrijski obrat Bele krajine, železolivarna v lasti Franca viteza Fridaua, kjer se je izdelovalo strelivo na meji z Otomanskim imperijem in vrsto uporabnih kovinskih predmetov za trg. Za potrebe železarne je nastal tudi premogovnik v Kanižarici pri Črnomlju. Dežela je stopila na pot industrijskega razvoja.
Prebivalstvo Bele krajine je v sredini stoletja 19. stoletja naraslo na več kakor 32.000 ljudi, kar je več kot dandanes (okoli 26.000), in dežela je že komajda mogla preživeti lastno prebivalstvo. Bela krajina je bila ob koncu 19. stoletja še vedno izrazito podeželska, od skoraj 30.000 prebivalcev dežele je mesto Metlika štelo 1438, Črnomelj pa 1055 prebivalcev. Meščanskega prebivalstva je bilo manj kot deset odstotkov, pri čemer ni bistveno odstopala od drugih obrobnih delov dežele Kranjske.
Skozi 19. stoletje se je v Beli krajini razširila slovenska narodna misel, pričelo se je preučevati bogato dediščino njenega raznolikega prebivalstva. Čitalnice v Metliki in Črnomlju so širile slovensko besedo in literaturo, ob tem so delovala različna društva, ki so širila uporabna znanja a tudi politično misel in kulturno ter folklorno udejstvovanje.